Przedszkole Nr 103 w Warszawie

03-562 Warszawa ul. Mokra 25

Tel./fax: 226791827

Przedszkole nr 103 w Warszawie

Podróż dookoła świata

Podróż dookoła świata – Poznajemy kontynenty

Ameryka Północna

Dzień 1 

W dniu 24.10.2016 r. rozpoczęliśmy dalszą przygodę z projektem „Podróż dookoła świata – Poznajemy kontynenty”. W ciągu tygodnia będziemy poznawać kulturę, kuchnię, obyczaje, a także świat roślin i zwierząt Ameryki Północnej. Pierwszego dnia tradycyjnie dzieci zostały zaznajomione z położeniem, klimatem i ludźmi mieszkającymi w Ameryce Północnej. Bardzo ciekawą i kolorową prezentację multimedialną przedstawiła Pani Ewa z grupy „Misiów”. Dzieci mogły dowiedzieć się, że w Ameryce Północnej znajdują się tylko trzy Państwa: Kanada, Stany Zjednoczone i Meksyk. Poznały także flagi, godła i stolice tych państw. rdzennymi mieszkańcami Ameryki Północnej byli Indianie. 

Na koniec prezentacji dzieci obejrzały projekcję bajki przygotowanej przez Panią Magdalenę ze Słoneczek – „Miś w Nowym Jorku” 

Dzień 1 – Galeria

Dzień 2

Drugiego dnia prezentację przygotowały grupy ”Pszczółek” i „Słoneczek”. Grupa Pszczółek przybliżyła nam tematykę zwyczajów, obyczajów i świąt obchodzonych w Ameryce Północnej. Popularnym świętem w USA jest haloween, dzieci z grupy „Pszczółek” zaprezentowały się w strojach w jakich przy tej okazji bawią się ich rówieśnicy w Ameryce Północnej. Grupa „Słoneczka” zaprezentowała zdjęcia i prezentację multimedialną „Fauna i flora Ameryki Północnej”. Na zakończenie dla utrwalenia wiadomości o zwierzętach i roślinach dzieci ze wszystkich grup rozwiązywały zagadki obrazkowe na tablicy multimedialnej. 

Dzień 2 – Galeria

Dzień 3

Dzień trzeci upłynął nam pod hasłem „Fiesta i sjesta”. Jako pierwsza zaprezentowała się grupa Krasnali, która w pięknych strojach zaprezentowała, aż 4 tańce! Mieliśmy przyjemność oglądać piękne Meksykanki i  Hawajki, a także przystojnych Kowbojów i odważnych Indian w charakterystycznych dla nich tańcach. Po wspaniałym pokazie tańców przyszła pora na smakowitą prezentację grupy „Żabki” – „Kuchnia”. Dzieci z całego przedszkola miały okazję spróbować przysmaków charakterystycznych dla Kanady( Pancake z syropem klonowym), Stanów Zjednoczonych (popcorn, masło orzechowe) i Meksyku (tortilla). O kuchni USA opowiedziała nam ciocia z Ameryki, która uczyła nas również angielskich nazw ulubionych przekąsek Amerykanów. Kuchnię Kanadyjską zachwalała Pani Ania, która osobiście przygotowała wszystkie smakołyki na naszą przedszkolną ucztę. O pyszności kuchni Meksykańskiej przekonywał nas wujek Diego w swoim wielkim sombrero. 

Dzień 3 – Galeria

Dzień 4 

Po uczcie dnia trzeciego potrzebowaliśmy odrobiny ruchu… w tym dniu zapewniła nam go grupa „Biedronek” , która przy prezentacji tematu „Gry, zabawy, bajki” przybliżyła nam również dyscypliny sportu najpopularniejsze w Ameryce Północnej  – koszykówka, baseball, football amerykański, tenis. Dzieci dowiedziały się, że większość z Ich ulubionych bajek pochodzi właśnie ze Stanów Zjednoczonych. „Biedronki” przygotowały zagadki muzyczne dla wszystkich grup, choć nie były one łatwe wszystkim grupom udało się zdobyć medale. W tym dniu również grupa „Motylków” przygotowała wspaniałą prezentację multimedialną i pokaz mody do tematu „Domy i stroje”.

Dzień 4 – Galeria

Dzień 5

Dzień piąty był uwieńczeniem całego tygodnia poznawania Ameryki Północnej dlatego z tej okazji gościliśmy u siebie gościa specjalnego  – Statuę Wolności (Panią Aldonę Moskwę, która była w USA i dzięki temu mogła nam opowiedzieć swoje wrażenia). Pani Aldona przygotowała prezentację multimedialną, w której przedstawiła nam zdjęcia ze swojej prywatnej kolekcji. Na zakończenie dla wszystkich dzieci miała upominki – żelkowe hamburgery. Dzieci były zachwycone. W tym dniu Pani Magda, Iza i Agnieszka zaprezentowały taniec kowbojski do piosenki „Cotton Eye Joe”.

Dzień 5 – Galeria

Afryka

Dzień 1

W poniedziałek 16.05 grupa 5 „Krasnale” przedstawił dzieciom prezentację nt. położenia geograficznego Afryki, charakterystykę tematu oraz opowiedziała o cechach tamtejszej ludności. Nauczycielki wskazały na mapie, gdzie leży omawiany kontynent, a także pokazały że dzieli się on na część północną (Sahara), centralną (lasy tropikalne) oraz część południową (Sawanna). Dzieci miały również okazję posłuchać o pustyniach, burzach piaskowych, rzece Nil, górze Kilimandżaro, wulkanach, wodospadach, a także wyspie Madagaskar. Nauczycielki również przedstawiły trzy główne plemiona Afryki – Pigmejów, Masajów i Hamerów.

 

Kolejną prezentację odnośnie fauny i flory Afryki przedstawiła grupa 2 „Biedronki”. Przedszkolaki obejrzały ilustracje roślin i zwierząt oraz wysłuchały odgłosów wybranych zwierząt, m. in. słonia, małpy, lwa, hipopotama. Dzieci miały również szansę obejrzeć makietę wykonaną przez maluchy, na której znajdowały się: tygrys, krokodyl, słoń itd. oraz popularne w tamtych stronach drzewa i krzewy, np. akacja, baobab.

Dzień 2

 Następnego dnia odbyło się spotkanie przedszkolaków z podróżnikiem, które miało miejsce na terenie placówki. Dzieci oglądały prezentację multimedialną, zapoznały się z ludźmi żyjącymi w Afryce i ich wyglądem, zwyczajami, domostwami, które zamieszkują, spożywanymi posiłkami palcami rąk. Poznały też zwierzęta zamieszkujące poznany kontynent. Na koniec spotkania oglądały pamiątki przywiezione przez podróżnika z Afryki.

Dzień 3

W ramach podróży na kolejny kontynent 19.05 dzieci z grupy 1 „Motylki” przygotowały prezentacje odnośnie kuchni afrykańskiej. Tata Hani, pochodzący z Nigerii, przyjął zaproszenie do naszego przedszkola , aby opowiedzieć o tradycyjnych potrawach i smakołykach występujących w Afryce. „Motylki” przywitały gościa zabawą ilustracyjną ze śpiewem. Tata Hani zaprezentował zdjęcia z prywatnego albumu i opowiedział o kuchni afrykańskiej. Na koniec spotkania przedszkolaki wzięły udział we wspólnych zdjęciach z gościem oraz w degustacji plantenów, przygotowanych przez rodziców dziewczynki.

Dzień 4 

20 maja grupa 4 „Misie” zaprezentowała całej społeczności przedszkolnej kolejny ciekawy dział – „Domy i stroje”. Dzieci miały okazję zapoznać się szczegółowo z tradycyjnymi strojami Afrykan oraz ich charakterystycznymi domostwami.

 

Grupa 3 „Słoneczka” 23.05 wyświetliła prezentację multimedialna nt. „Zwyczaje, obyczaje, święta”. Przedszkolaki miały okazję poznać parę ciekawostek odnośnie obrzędów, tradycji panujących w Afryce. Porównywały je z rodzimymi.

 

Ponadto dzieci poznały „Taniec i muzykę” charakterystyczną dla różnych stron Afryki, którą zaprezentowała grupa 6 „Pszczółki”. Poznały wygląd i brzmienie wybranych instrumentów pochodzących z Afryki. Oglądały 5-latki tańczące afrykański taniec.

Dzień 5 

Kolejnego dnia na terenie przedszkola odbył się Piknik afrykański, w którym brały udział dzieci z placówki wraz z rodzicami oraz dzieci 3-letnie rozpoczynające swą przedszkolną przygodę dopiero we wrześniu. Było mnóstwo zabaw, tańców, konkursów. Wszyscy goście świetnie się bawili.

 

W czerwcu jako podsumowanie wszystkich zdobytych do tej pory informacji o Afryce zostało zorganizowane spotkanie z mamą naszych byłych absolwentów i żoną Afrykanina. Pani Agata   pokazywała stroje przywiezione z Afryki: dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Poza tym podzieliła się wrażeniami z wizyt w Afryce. 

Zdjęcia

 

Azja 

Dzień 1

Dzień 2

Dzień 3

Dzień 4

Dzień 5

Antarktyda

W dniach 22.II. – 26.II. 2016 r. dzieci i nauczycielki z wszystkich grup kontynuowały realizację programu pt.: “Podróż dookoła świata”. W ramach realizacji programu dzieci wcześniej poznały Europę. Teraz dowiedziały się wielu nowych, ciekawych i dotychczas nieznanych informacji na temat Antarktydy.

Zadaniem każdej z grup było przygotowanie wiadomości z określonej dziedziny dotyczącej tego kontynentu.

Dzień I

 I tak w poniedziałek 22.02. 16 r. dzieci i panie z całego przedszkola zebrały się na sali gimnastycznej, gdzie grupa I – “Motylki” i grupa V – “Krasnale” zaprosiły nas do do wspólnej podróży. Dzieci    z pomocą nauczycielek pokazywały na mapie świata położenie Antarktydy, zapoznały obecnych   z warunkami klimatycznymi, tj. wielkością kontynentu, temperaturą. Dzieci dowiedziały się, że na Antarktydzie na nie mieszkają ludzie, przyjeżdżają tylko uczeni, którzy badają pogodę, przyrodę  i geologię kontynentu. Grupa V – “Krasnale” zaprezentowała faunę i florę Antarktydy. Przedszkolaki poznały takie zwierzęta jak: pingwiny, foki, lamparty, słonie morskie, wieloryby oraz orki.

Dzień II

23.02.16 r. grupa II – “Biedronki” przedstawiła prezentację dotyczącą stacji badawczych, ich wyglądu  na zewnątrz i w środku. Dzieci poznały także wygląd ubiorów badaczy, który zmieniał sie  na przełomie wieków i lat.

Dzień III

24.02.16 r. grupa VII – “Pszczółki” i grupa VII – “Żabki” pokazały kolegom w jaki sposób na Antarktydzie odżywiają się badacze oraz jakie obyczaje panują wśród pingwinów i badaczy pracujących na stacjach badawczych.

Dzień IV

Jednak największą atrakcją i niespodzianką dla dzieci była wizyta podróżnika – pana Piotra Horzeli, który był na Antarktydzie i zechciał podzielić się z najmłodszymi swoimi doświadczeniami i wiedzą na temat tego najzimniejszego kontynenty na świecie. Na podstawie bardzo ciekawej prezentacji opowiadał dzieciom o podróży i pobycie na Antarktydzie. Piękne zdjęcia mogły unaocznić dzieciom jak wygląda zorza polarna, ile trwa dzień i noc. Podróżnik pokazał również fragmenty życia i zwyczajów różnych zwierząt: słoni i lampartów morskich, ptaków, fok oraz pingwinów, których na Wyspie Króla Jerzego jest aż pięć gatunków. Dzieci mogły na zakończenie przyjrzeć się z bliska pamiątkom przywiezionym przez p. Piotra. Był wśród nich czekan oraz kamienie, służące pingwinom do budowania gniazd.

Dzień V

Po tych fascynujących przeżyciach 26.II.16 r.nadszedł czas pożegnania z Antarktydą.  Zostały podsumowane wszystkie dotychczassowe wiadomości. Dzieci z grupy III – “Słoneczka” przebrane za pingwiny zatańczyły taniec pt.: “Pingwinek”, natomiast grupa IV – “Misie” zaprezentowała ciekawy film pt.: “Zaczarowana zagroda”. Na zakończenie  “podróży” na Antarktydę wszystkie dzieci i panie zatańczyły bardzo dynamiczny “Taniec Pingwina”.

 Antarktyda prezentacja

Europa

Pomysł:

  • Obserwując u dzieci zainteresowanie wiedzą o świecie, narodach, kulturze i życiu wynikających z ich udziału w warsztatach, spotkaniach z podróżnikami, prezentacji filmów i zdjęć oraz własnych doświadczeń powstał program „Podróż dookoła świata”.
  • Projekt przeznaczony jest do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym . Materiały w nim zawarte związane są tematycznie z tradycjami, obyczajami, kulturą, charakterystyką krajobrazu kontynentów.
  • Projekt ma charakter otwarty, można go modyfikować w zależności od potrzeb i możliwości dziecka ,zakłada osiąganie przez dzieci umiejętności twórczego wykorzystywania zdobytej wiedzy o świecie.

Cele:

  • popularyzacja wiedzy o świecie
  • poszerzenie wiedzy o kontynentach  
  • w powiązaniu z ich historią, położeniem geograficznym, walorami przyrodniczymi, tradycjami kulturowymi i obyczajowymi
  • obcowanie z kulturą innych narodów poprzez zabawę, muzykę, taniec.
  • rozbudzenie dziecięcej ciekawości
  • wdrażanie do podejmowania samodzielnych działań w celu zdobycia wiedzy
  • ułatwienie zrozumienia informacji dotyczących kontynentów
  • odnoszenie się z szacunkiem do poznawania życia ludzi innych narodowości,
  • poznanie kilku zwrotów w języku obcym

Formy pracy:

  • Zajęcia dydaktyczne
  • Warsztaty prezentujące poznane wiadomości
  • Uroczystości wewnątrz przedszkolne.
  • Zajęcia i zabawy poznawczo integracyjne.
  • Spotkania z zaproszonymi gośćmi.
  • Wystawy.
  • Wycieczki
  • Koncerty
  • Teatrzyki

Przewidywane działanie projektu:

  • Rok szkolny 2015-2017

Ewaluacja:

  • Aktywne uczestniczenie w poznawaniu innych kontynentów i ich kultury.
  • Zaangażowanie rodziców,
  • Dokumentacja prasowa, w gazetce przedszkolnej i  informacje w kronice. na stronie internetowej
  • Zaprezentowanie zdobytej wiedzy na forum całej społeczności przedszkolnej
  • Stworzenie albumu…
  • Zorganizowanie wystawy ze zdjęciami

Spodziewane efekty:

  • Nabywanie umiejętności obcowania z innymi kulturami, tradycjami, zwyczajami.
  • Poszerzanie zakresu wiedzy o kontynentach
  • Uczestniczenie w pracy twórczej ( indywidualnej i grupowej).
  • Aktywnie uczestniczy w zabawach
  • Rozpoznaje różne kontynenty
  • Dziecko zdobędzie wybrane wiadomości na temat
  • Kontynentów
  • Pozna tradycje, zwyczaje
  • w wybranych kontynentach
  • Zapozna się z podstawowymi pojęciami
  • geograficznymi
  • Wykaże się wiadomościami o kontynentach
  • Potrafi zaprezentować  własne umiejętności.
  • Akceptuje odmienność dzieci innych krajów
  • Poznaje takie wartości jak tolerancja i przyjaźń
  • Projekt realizowany będzie w następujących obszarach:

 

 

Rozmiar czcionki
Zwiększony kontrast